Additive situasjoner

Addisjon dukker opp i ulike situasjoner, og i denne tabellen har Thomas Carpenter med flere strukturert dette. Tabellen er hentet fra epsilon s. 40.

Problemtype Eksempel Eksempel Eksempel
Slå sammen (Resultat ukjent) Connie har 5 klinkekuler. Juan ga henne 8 til. Hvor mange har Connie til sammen? (Endring ukjent) Connie har 5 klinkekuler. Hvor mange flere klinkekuler trenger hun for å få 13 til sammen? (Start ukjent) Connie har noen klinkekuler. Juan ga henne 5 klinkekuler til. Nå har hun 13 klinkekuler. Hvor mange hadde hun til å begynne med?
Separer (Resultat ukjent) Connie hadde 13 klinkekuler. Hun ga 5 til Juan. Hvor mange klinkekuler har Connie tilbake? (Endring ukjent) Connie hadde 13 klinkekuler. Hun ga noen til Juan. Nå har hun 5 klinkekuler igjen. Hvor mange ga hun til Juan? (Start ukjent) Connie hadde noen klinkekuler. Hun ga 5 til Juan. Nå har hun 8 klinkekuler. Hvor mange klinkekuler hadde Connie til å begynne med?
Del-Del-Helhet (Helhet ukjent) Connie har 5 røde klinkekuler og 8 blå klinkekuler. Hvor mange klinkekuler har hun? (Del ukjent) Connie har 31 klinkekuler. 5 er røde og resten er blå. Hvor mange blå klinkekuler har Connie?
Sammenlikn (Differanse ukjent) Connie har 13 klinkekuler. Juan har 5 klinkekuler. Hvor mange flere klinkekuler har Connie enn Juan? (Den du skal sammenlikne er ukjent) Juan har 5 klinkekuler. Connie har 8 klinkekuler mer enn Juan. Hvor mange klinkekuler har Connie? (Den du skal sammenlikne med er ukjent) Connie har 13 klinkekuler. Hun har 5 klinkekuler mer enn Juan. Hvor mange klinkekuler har Juan?