Årstid

Sommer, høst, vinter og vår er de fire årstidene i Norge.

Planeten (jorden) følger i sin årlige runde rundt solen. Dette er grunnen til at vi har årstider. Når det er vinter i nord vender aksen vekk fra solen, og når det er sommer i nord vender aksen mot solen. Hadde ikke Jorda snurret litt skeivt, hadde vi heller ikke hatt årstider.

jevndogn.jpg

Sommer

er den lyseste og mildeste av de fire årstidene. Om sommeren er blomstringa og veksten i naturen på sitt kraftigste. Juni, juli og august er sommermånedene.

Høst

I september begynner temperaturen å synke. Fargene i naturen skifter og viser seg fra gult og orange til mørk burgunder. Navnet høst kommer av innhøstingen av frukt, grønnsakker og korn som tradisjonelt skulle lagres til vinteren, den startet i september. Høstmånedene er september, oktober og november.

Vinter

På vinteren blir store deler av landet dekket med snø. Temperaturen kan på noen steder synke helt ned til -40 grader. Desember, januar og februar er vintermånedene.

Vår

På våren smelter snøen og vannmengdene i vassdragene øker. Trær og blomster begynner å gro og det blir igjen grønt i naturen. Mars, april og mai omtales som vårmåneder.

images?q=tbn:ANd9GcQEKuF-d7J1uoMMXMezQSoRE2MOzQGl8cqLJIeaCDa4eQ62TO7kRw

Følg et tre i fire årstider
Årstider, solverv og jevndøgn