Måleredskap

For å gjøre en måling, så trenger vi en eller annen form for måleredskap. Et måleredskap er et redskap vi bruker for måling der måleenhet er angitt. Eksempler på disse måleredskapene er f. eks:

Linjal

Målebånd - Fleksible målebånd kan bøyes og formes i mange forskjellige fasonger som gjør den perfekt til å måle f. eks en rund fasong.

Vinkelmåler - Et viktig verktøy for måling av vinkler. Dette brukes mye av tømmrere. Med dette verktøyet kan du måle vinkler både innvendig og utvendig.

Senterfinnere - Dette er en måleredskap som lett finner senteret på runde og firkantede former.

Før i tiden så hadde vi ikke slike måleredskaper, som førte til at vi måtte måle med det vi hadde. "Måleredskapene" som ble brukt før i tiden var lengde enheter som f. eks:

Fot - En fot i dag tilsvarer 31,374 cm for oss i Norge, mens en engelsk fot tilsvarer 30,48 cm. (Enkelte steder brukes skritt også som måleenhet).

Tomme - En tomme tilsvarer bredden til tommefingeren som var fastsett til å være 2,164 cm. (En Britisk tomme er på 2,54 cm og er brukt på moderne målestokker.)

Alen - En Alen tilsvarer lengden til underarmen og var i Norge fastsett til å være 62,75 cm.

Disse kalles da ikke direkte for måleredskaper fordi det er kroppsdeler som blir brukt, og vi har ikke måleenheter angitt på oss. Men det disse gamle lengdeenhetene har til felles med all slags måling er at vi gjentar en enhet til vi fyller ut det vi skal måle.